Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Największe kontenerowce wpłyną do Świnoujścia na przełomie 2028 i 2029 roku

Dalej Wstecz
Autor:

ep.

Data publikacji:
12-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Największe kontenerowce wpłyną do Świnoujścia na przełomie 2028 i 2029 roku
fot. ZMPSZiŚ
Konsekwentnie podejmujemy działania, aby na przełomie 2028 i 2029 roku na Pomorze Zachodnie mogły przypływać największe kontenerowce na świecie – powiedział w Sejmie Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za gospodarkę morską.

Przedstawiciel resortu zapewnił, że inwestycja jest realizowana zgodnie z harmonogramem. Przypomniał, że w kwietniu wojewoda wydal decyzję lokalizacyjną dla tej inwestycji, a w maju została zawarta umowa z wykonawcą studium wykonalności oraz raportu działa oddziaływania na środowiska dla toru podejściowego do portu w Świnoujściu. Wartość tej umowy wynosi ok. 10 mln zł.

Pod koniec sierpnia została zawarta umowa na wykonanie badania ferromagnetycznego, czyli badanie dna morza pod budowę falochronu, a na początku września zlecone zostały podobne prace dotyczące basenu portowego, czyli miejsca, które będzie częścią nowego terminala kontenerowego.

Jednocześnie na bieżąco uzupełniane są materiały dotyczące decyzji środowiskowej. - One jeszcze we wrześniu zostaną, po przeprowadzeniu szczegółowych analiz, przekazane generalnemu dyrektorowi ochrony środowiska – mówił Arkadiusz Marchewka.

- Wszystkie działania, które do tej pory zostały podjęte, są ewidentnym przyspieszeniem prac nad realizacją tego kluczowego przedsięwzięcia dla polskiej gospodarki morskiej. Spodziewamy się zgodnie z harmonogramem zrealizować to przedsięwzięcie do końca w 2028 roku – powiedział. Jak mówił, pozwoli to, by na przełomie lat 2028 i 2029 na Pomorze Zachodnie mogły przypływać największe kontenerowce na świecie, tak jak ma to miejsce w przypadku Gdańska.

To inwestycja warta w sumie kilkanaście miliardów złotych, które rozkładają się pomiędzy różne podmioty odpowiedzialne za poszczególne jego części. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście odpowiada za realizację części lądowej, w tym budowę dróg dojazdowych do terminala. - Szacujemy na tym etapie, że po stronie zarządu portu wszystkie koszty dotyczące spraw związanych z budową terminalu wyniosą około miliarda dwustu milionów złotych – powiedział przedstawiciel resortu infrastruktury.

- Realizacja 70-kilometrowego toru podejściowego do Świnoujścia [odpowiada za nią Urząd Morski w Szczecinie – dop. red.] jest zapisana w wieloletnim programie, na który do roku 2028 jest zapisane prawie 10 miliardów złotych, natomiast koszty, które konsorcjum [odpowiedzialne za zalądowienie, tj. przygotowanie pirsu – dop. red.] poniesie w związku z realizacją tej inwestycji szacowane są wstępnie na około 2,5 miliarda złotych – wyliczał wiceminister. Jak dodał, z punktu widzenia wartości, to przedsięwzięcie jest jednym z najdroższych. – Ale jestem przekonany, że realizacji tej inwestycji przyniesie wymierne efekty dla rozwoju nie tylko gospodarki morskiej Pomorza Zachodniego, ale całej polskiej gospodarki morskiej i generalnie naszej gospodarki – mówił Arkadiusz Marchewka wyrażając przekonanie, że dzięki niej najbardziej wysunięty na zachód port będzie obsługiwał rejsy oceaniczne, a tym samym umożliwi transport towarów do Polski i Europy Środkowo Wschodniej.

W ramach inwestycji w Świnoujściu powstać ma głębokowodny terminal z nabrzeżem przeładunkowym o długości ok. 1 300 metrów i głębokości 17 m, co umożliwi jednoczesną obsługę dwóch statków oceanicznych o długości 400 m i jednego statku dowozowego o długości ok. 200 m. Docelowa zdolność przeładunkowa terminalu szacowana jest na 2 mln TEU rocznie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rzeszów ma już drogę do przyszłego aquaparku

Drogi i autostrady

Rzeszów ma już drogę do przyszłego aquaparku

ep. 05 września 2024

Budimex wybuduje centrum szkolenia Ryanair w Krakowie

Biznes i przemysł

CPK wybierze firmy do budowy dróg wokół lotniska

Drogi i autostrady

Arkadiusz Marchewka: W 2026 r. do portu w Elblągu wpłyną duże statki

Intermodal i logistyka

Tusk: Rozbudujemy autostradę A2 między Warszawą i Łodzią

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Rzeszów ma już drogę do przyszłego aquaparku

Drogi i autostrady

Rzeszów ma już drogę do przyszłego aquaparku

ep. 05 września 2024

Budimex wybuduje centrum szkolenia Ryanair w Krakowie

Biznes i przemysł

CPK wybierze firmy do budowy dróg wokół lotniska

Drogi i autostrady

Arkadiusz Marchewka: W 2026 r. do portu w Elblągu wpłyną duże statki

Intermodal i logistyka

Tusk: Rozbudujemy autostradę A2 między Warszawą i Łodzią

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5